نماد سایت شدنیست

جدیدترین یافته ها در مورد [ کلسترول ] در سال 2022

همه چیز در مورد کلسترول

همه چیز در مورد کلسترول در یال 2022

همه چیز در مورد کلسترول

از بین تمام ترکیبات موجود در بدن ما، کلسترول ممکن است یکی از شناخته شده ترین آنها باشد. اطلاعات نادرست زیادی در مورد این ماده چرب وجود دارد، علیرغم اینکه نامی معروف است.

کلسترول جزء ضروری غشای سلولی حیوانات است. به این ترتیب، توسط تمام سلول های حیوانی سنتز می شود. صرف نظر از نام بد آن، برای زندگی ضروری است.

با این حال، زمانی که در سطوح بالا در خون وجود دارد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در پی دارد .

کلسترول همراه با مواد دیگری مانند چربی و کلسیم به صورت پلاک هایی بر روی دیواره رگ ها جمع می شود. با گذشت زمان، این امر رگ های خونی را باریک می کند و می تواند منجر به عوارضی از جمله سکته مغزی و حمله قلبی شود .

سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش بینی می کند که افزایش سطح کلسترول مرگ و میر  2.6 میلیون در هر سال را در پی دارد. 

با توجه به موارد بالا، جای تعجب نیست که اطلاعات نادرست در مورد آن زیاد باشد. بنابراین، برای کمک به تفکیک واقعیت از توهم، ادامه مطلب را با ما باشید:

تمام کلسترول بد است

همانطور که در مقدمه ذکر شد، کلسترول جزء حیاتی غشای سلولی است. جدای از نقش ساختاری آن در غشاها، در تولید هورمون های استروئیدی، ویتامین D و اسید صفراوی این نیز هست  .

بنابراین، اگرچه سطوح بالا یک عامل خطر برای بیماری است، اما بدون آن، نمی‌توانیم زنده بمانیم.

 این یک  ماده بی گناه است که در سبک زندگی مدرن امروزی ما بد رفتار شده است.

بدن ما طوری طراحی نشده است که در محیطی زندگی کند که غذا در آن زیاد باشد و بنابراین وقتی کلسترول بیش از حد باشد، در بدن ما رسوب می کند. و آن محل رسوب اغلب می‌تواند رگ‌های خونی ما باشد، و این زمانی است که برای ما مضر است.

فراتر از عملکرد آن در بدن، نحوه انتقال آن نیز در مضر بودن آن برای سلامتی تفاوت دارد.

کلسترول به کل  بدن توسط لیپوپروتئین ها، که موادی هستند که از چربی و پروتئین تشکیل شده است. حمل می شود این حمل و نقل به دو صورت عمده انجام می شود.

لیپوپروتئین با چگالی کم  (LDL)

کلسترول را از کبد به سلول ها منتقل می کند، جایی که در چندین فرآیند استفاده می شود. مردم گاهی اوقات LDL را کلسترول بد می نامند، زیرا سطح بالای LDL در جریان خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) 

اغلب به عنوان کلسترول “خوب” شناخته می شود، زیرا آن را به کبد باز می گرداند. پس از رسیدن، کلسترول از بدن خارج می شود و در نتیجه خطر قلبی عروقی کاهش می یابد.

همه چیز در مورد کلسترول

من وزن مناسبی دارم، بنابراین نمی توانم کلسترول بالا داشته باشم

تعادل این توع چربی در واقع تابعی از آنچه می خوریم و همچنین ژنتیک ماست. برای مثال، ممکن است فردی خصوصیات ژنتیکی به دنیا بیاید که کلسترول را به طور موثر پردازش نکند.

از آنجایی که ژنتیکی است، به آن هیپرکلسترولمی خانوادگی گفته می شود و ممکن است به اندازه به اندازه 1 نفر در 200 نفر رایج باشد.  وزن بیشتر تابع متابولیسم ارثی شما و تعادل بین کالری مصرف شده و کالری مصرف شده است.

حتی اگر وزن مناسبی دارید، کلسترول شما می تواند غیر طبیعی باشدعوامل دیگری که بر آن تأثیر می گذارد، غذاهایی است که می خورید، عادات ورزشی شما، اینکه آیا سیگار می کشید یا نه، و میزان الکلی که می نوشید.

علاوه بر این، افرادی که وزن مناسبی دارند ممکن است سطح کلسترول بالایی داشته باشند، در حالی که برخی از افرادی که اضافه وزن دارند ممکن است سطح بالایی نداشته باشند.  میزان کلسترول تحت تاثیر ژنتیک، عملکرد تیروئید، داروها، ورزش، خواب و رژیم غذایی است .
همچنین عواملی وجود دارند مانند سن و ژنتیک شما نمی‌توانید آنها را اصلاح کنید و می‌توانند به کلسترول بالا منجر شوند.

اگر کلسترول بالا داشتم باشم علائمی دارم

این یک توهم است.  در بیشتر موارد، علائمی ایجاد نمی کند. به همین دلیل توصیه می شود برای غربالگری ، آزمایش خون دوره ای انجام دهید. سن شروع غربالگری و تعداد دفعات غربالگری بر اساس عوامل خطر فردی شما تعیین می شود.

تنها “علائمی” که کلسترول می تواند با آن همراه باشد، علائم دیررس است، زمانی که تجمع بیش از حد آن مسئول آسیب و انسداد قلب و عروق خونی است که این باعث درد قفسه سینه (آنژین)، حمله قلبی یا حتی مرگ ناگهانی می شود.

کلسترول بالا به ایجاد بی‌صدا پلاک در شریان‌ها منجر می‌شود تا زمانی که آنقدر شدید شود که سکته یا حمله قلبی رخ دهد.

اگر مقدار زیادی کلسترول بخورم، سطح کلسترول بالایی خواهم داشت

این موضوع کمی پیچیده تر از آن چیزی است که انتظار می رود.  کلسترولی که فرد مصرف می‌کند لزوماً ارتباط مستقیمی با سطح آن ندارد. خوردن قندها، [یا] کربوهیدرات‌های ساده، می‌تواند منجر به افزایش سطح آن شود.

افرادی که ورزش می‌کنند در مقایسه با افراد کم‌تحرک، کمتر در معرض افزایش کلسترول ناشی از خوردن کلسترول هستند.

شما به فروشگاه نمی روید و یک بسته کلسترول بخرید، بلکه گوشت قرمز، پنیر و تخم مرغ می خرید.

 گوشت قرمز حاوی چربی اشباع شده و کلسترول است. کلسترول یک محصول حیوانی است، بنابراین اقلامی که حاوی چربی اشباع هستند نه تنها کلسترول را افزایش می دهند، بلکه به طور خاص کلسترول “بد” یا LDL را افزایش می دهند، که سپس در دیواره شریانی رگ های خونی ما رسوب می کند.

کلسترول ایده آل برای همه یکسانی است؟

میزان ایده ال شما بر اساس این است که آیا سابقه بیماری های خاص – مانند حمله قلبی و سکته مغزی – و خطر ابتلا به این مشکلات را دارید، یا بر اساس مواردی مانند سن و اینکه آیا شما فشارخون بالا دارید یا خیر تعیین می شود.

برای آنهایی که هیچ مشکل قلبی عروقی نداشته ایم، کلسترول LDL (بد) باید کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dl) باشد. اما اگر بیماری قلبی یا عروقی دارید – سابقه حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر بیماری‌های عروقی شریانی – و به خصوص اگر دیابت دارید، کلسترول LDL باید کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد.

اینستاگرام

با فالو کردن پیج اینستاگرام فروشگاه از کد تخفیف و محصولات جدید اطلاع می یابید 

تلگرام

با عضویت در کانال تلگرام فروشگاه از کد تخفیف و محصولات  جدید اطلاع می یابید

واتساپ

با کلیک روی آیکن واتساپ بالا بدون نیاز به ذخیره کردن شماره موبایل ،در واتساپ پیام خود را بفرستید.

فقط مردان باید نگران سطح کلسترول باشند

این یک توهم است.  طی سال های 2015-2018، شیوع کلسترول تام بالا در بزرگسالان ایالات متحده 11.4٪ بود. با در نظر گرفتن مردان در مقابل زنان، شیوع  در مردان 10.5 درصد و در زنان 12.1 درصد بود.
زنان پس از از دست دادن اثرات محافظتی استروژن، شروع به تسریع خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مشابه مردان را تجربه می‌کنند.

در واقع، از آنجایی که زنان در سنین بالاتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند و عمر طولانی‌تری دارند، سالانه حملات قلبی بیشتری در جمعیت زنان نسبت به مردان ثبت می‌شود.»

وقتی زنان یک حمله قلبی را تجربه می‌کنند، معمولاً نتایج بدتری خواهند داشت، و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در زنان بسیار بیشتر از سرطان سینه است .

هیچ کاری نمی توانم در مورد سطح کلسترول خود انجام دهم

این، خوشبختانه، نادرست است.  علاوه بر مصرف داروها برای کاهش کلسترول، شما همچنین می توانید با حفظ وزن سالم، خوردن غذاهای مناسب، ورزش، اجتناب از سیگار و اجتناب از مصرف زیاد الکل، آن را بهبود ببخشید.
با سطح بالای غیرطبیعی کلسترول کارهای زیادی می توان انجام داد.

رژیم غذایی و ورزش همیشه اولین قدم ها هستند و بسیار مهم هستنداستاتین ها در کاهش آن بسیار موثر بوده و بی خطر هستندآنها از سال 1987 وجود داشته اند و استاتین های جدیدتر با بهبود اثربخشی، ایمنی و عوارض جانبی کمتر مرتبط هستند.

 دانشمندان همچنان به نوآوری خود ادامه می دهند. مهارکننده های تزریقی PCSK-9 جدیدتر نیز نشان داده شده است که به طور چشمگیری کلسترول را به سطوحی که قبلاً ندیده ایم کاهش می دهند. و بی خطر هستند و عوارض جانبی کمی دارند .

من استاتین مصرف می کنم، بنابراین می توانم آنچه را که می خواهم بخورم

استاتین ها داروهای کاهش وزن نیستندوظیفه آنها کاهش کلسترول LDL “بد” است و وظیفه شما این است که با بدن خود با احترام رفتار کنید، که شامل آنچه می خورید نیز می شود.

من زیر 40 سال دارم، بنابراین نیازی به بررسی کلسترول ندارم

اگرچه بحث هایی در مورد زمان شروع غربالگری برای کلسترول بالا وجود دارد، بسیاری ، غربالگری را در سن 20 سالگی توصیه می کنیم.
هرچه رگ‌های خونی شما طولانی‌تر در خونی غوطه‌ور شوند که دارای سطح کلسترول بسیار بالایی است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در سنین بالاتر افزایش می‌یابد. در توصیه ها آمده است که اولین بررسی باید در دوران نوجوانی انجام شود و اگر سابقه خانوادگی قوی دارید، باید زودتر بررسی شود.

  • 10
  • 20
  • 30
  • 40
  • 50
  • 60
  • 70
  • 80
  • 90
  • 100
تعداد
خروج از نسخه موبایل